CROSS

To połączenie roweru MTB, SZOSOWEGO i TREKKINGOWEGO na kołach 700c, o sportowym zacięciu z pogranicza szosy i terenu. Jego przeznaczeniem jest turystyka oraz jazda rekreacyjna i sportowa - nie jest to jednak sprzęt używany przez zawodników w maratonach rowerowych. Geometria od wielu lat pozostaje niezmienna gwarantuje użytkownikowy bardziej komfortową pozycje niż w rower górski, sprzyja manewrowaniu oraz daje możliwość szybkiego przyspieszania – małe opory powietrza i toczenia wraz z szybkimi przełożeniami ten rower ma w pakiecie. Wiele podzespołów jest identycznych jak w rowerach MTB, charakterystyczne dla nich są regulowane wsporniki kierownicy pozwalające indywidualnie dopasować jej wysokość do stylu jazdy. Dzięki swojemu ogumieniu świetnie nadaje się do jazdy po gładkich szosach jak również leśnych duktach.

Plusy:
- duża uniwersalność (możliwość zamontowania bagażnika, sakw pozwala na stosowanie w turystyce),
- niewielkie opory toczenia, łatwość w prowadzeniu,
- przyjazna niesportowcom pozycja.

Minusy:
- zupełnie niepraktyczny na podjazdach i zjazdach,
- większe niż w rowerze górskim opony uniemożliwiają jazdę po kamienistych dróżkach, słabo spisuje się na luźnym (sypkim) podłożu,